ummi, ummi, ummi

Ibuku yang tiada pengganti

Alhamdulillah…syukur ke hadrat ilahi… Ibu ku semakin sembuh,,,tiada ucapan lain dapat dilafazkan selain syukur, sesungguhnya segala kesembuhan adalah daripada Allah Swt..ALHAMDULILLAH..

Setelah hampir 3 tahun ibuku diuji dengan kesakitan, bersamaan dengan hidup ku menuntut ilmu di upmkb ini, pelbagai rintangan yang perlu ku hadapi , termasuk kemungkinan kehilangan ibu yang Allah boleh ambil semula pada bila-bila masa, dimana sebelum sempat aku berjasa menjaga mereka dan membalas segala budi ibu yang melahirkan aku ke dunia dan mendidik diri ini serta adik-adik menjadi insan yang soleh dan solehah.

Saya dengan rasa rendah hati mewakili keluarga di semenanjung mengucapkan setinggi-tinggi ucapan terima kasih kepada kawan-kawan, sahabat-sahabat, pensyarah-pensyarah di sini yang turut mendoakan dalam terang atau sembunyi untuk kesembuhan ibu saya. Segala jasa baik semua hanya ALLAH yang dapat membalasnya.

Kepada sahabat-sahabat dan kawan-kawan yang membantu dari pelbagai segi termasuk ketika aku pulang secara emergency, membantu buat assignment, memberi sumbangan kewangan tiket flight dan perbelanjaan, yang berusaha berkorban menghantar bekalan ubat untuk membantu dari jauh, serta yang menghantar ke airport dalam keadaan tergesa-gesa dan cemas dan juga memberi sokongan moral supaya banyak bersabar, semua budi baik kalian, ku doakan moga Allah sahaja yang membalas kebaikannya..


Wallahua’lam
Mujahid muslimah upmkb

Persediaan Di Hari Kematian"

“Persediaan di hari kematian”

Alhamdulillah.syukur, akhirnya dapat jugak buat blog setelah diberi sokongan oleh teman-teman..syukran buat yang memberi sokongan untuk bersama-sama berjuang dalam berblog…

Penulisan pertama yang nak dikongsi bersama berjudul “ Persediaan Di Hari Kematian “ oleh Ustaz Abdul Aziz. Buku yang dihadiahkan oleh teman sebilik sempena hari jadi yang ke 20 ( Mungkin dah tiba masanya mesti memikirkan tentang kematian sempena melangkah kaki kealam 20-an). Terima kasih buat teman sebilik ku…Hadiah bermakna dan sangat mengembirakan hati kerana hobi ku yang suka membaca apatah lagi buku sedemikian.. hmm..Nanti bg lah lagi..

Itu penghargaan buat teman sebilik …tetapi sebaliknya apa yang ingin ku kupas serba sedikit adalah isi di dalam buku tersebut yang sangat-sangat menyentuh hati, yang mengingat diri sentiasa terasa hampir ajal bakal tiba, padahal bekalan yang dikumpul belum tentu cukup buat penginapan alam ke 3 dan ke 4 tu ( alam barzakh dan alam akhirat ).

Apa mati tu?? .. Mati adalah terputusnya hubungan roh dengan jasad lahir batin, perpisahan antara keduanya, pergantian dari satu keadaan kepada keadaan lain, Mati adalah berbeza dengan tidur kerana tidur berupa terputusnya roh sementara dengan hubungan-hubungan lahiriah

Allah Berfirman bermaksud :
“ Allah memegang jiwa ( orang ) ketika matinya dan memegang jiwa ( orang ) yang belum mati di waktu tidurnya, maka dia tahanlah jiwa yang yang telah dia tetapkan kematiannya itu dan dia lepaskan jiwa yang lain sampai waktu yang ditentukan.

Semua orang takut nak mati, tp bagi orang yang merindui untuk bertemu Allah penciptanya, sentiasa menanti-nantikan detik kematian ibarat, sepasang kekasih yang sedang bercinta tidak sabar –sabar untuk pergi bertemu pasangannya setelah sekian lama tidak bertemu.
Setelah kita tahu definisi MATI tu, ape persediaan yang nak kita lakukan ? Contohnya macam nilah, kita tahu next week nak final exam atau test ka, interview ka, ape persediaan yang perlu kita buat sebelum pergi tu. Ha, Macam tu jugaklah bila kita tau mati tu akan terjadi ( Cuma x tau bila ) ape persediaan yang kita lakukan untuk menghadapi mati tu.
Dalam buku ni menyenaraikan persediaan di akhir kematian, masyaAllah seolah-olah aku memang nak mati dah ( tp memang itu kepastian yang akan berlaku wahai saudaraku sekalian )


Allah berfirman bermaksud :
“ Tiap-tiap jiwa merasakan kematian. Dan sesungguhnya pada hari kiamat sajalah disempurnakan pahalamu. Barang siapa dijauhkan dari neraka dan dimasukkan dalam syurga, maka sesungguh ia telah beruntung. Kehidupan dunia itu tidak lain hanyalah kesenangan yang memperdayakan.”

Sebahagian ulama berkata : Barang siapa yang banyak mengingati mati, maka ia akan mengutamakan 3 perkara iaitu :
1. SEGERA BERTAUBAT
2. BERHATI TENANG
3. RAJIN BERIBADAH

Tetapi barang siapa yang melupakan mati, ia akan menderita 3 perkara :
1. MENUNDA-NUNDA TAUBAT
2. TIDAK RELA HIDUP SENANG
3. MALAS BERIBADAH

Yang mana satukah persediaan kita untuk menghadapi mati? Mudah je saudara sekalian, Ingat mati atau lupakan mati ??? ( masing – masing boleh tanya pada diri sendiri adakah mati itu pernah terlintas di fikiran atau tidak pernah langsung)

Wahai saudara-saudara ku ..
Kita hendaklah berusaha memperbaiki diri dan beramal untuk menghadapi masa sesudah mati. Anatara perbuatan yang dapat menolong seseorang untuk mengingati mati dan beramal untuk menyambut masa sesudahnya itu ialah ziarah kubur, memandikan mayat dan menyembahyangkan jenazah

Dari Abu Zar ia berkata : Rasulullah s.a.w bersabda
Berziarahlah ke kubur, kerana ia dapat menolong seseorang untuk mengingatkanmu kepada akhirat. Mandikanlah orang mati, kerana mengurus jasad orang mati merupakan nasihat yang mendalam. Dan sembahyangkanlah jenazah kerana mudah-mudahan dapat meruntuhkan hatimu ( menyedihkan ) kerana orang yang bersedih dibawah naungan Allah, bererti menghadapi segala kebajikan


Wallahua’llam
Nur Shifa’najwa

Design by Blogger Templates